3D Ordlista Förklaring av Render Visions vanligaste 3D termer. 3D modell 3D modell Modell av det objekt som skall visualiseras. Ex: hus, byggnad, produkt eller detalj. Kallas även: 3D geometri, 3D fil, 3D objekt. 3D koordinaterEtt objekts position anges med X, Y Z värden dessa kan vara positiva eller negativa. 3D modelleringIn this process, the model is built by polygons. PolygonerFlersidiga geometriska former, en 3D modells byggstenar, flera polygoner sätts ihop till ett rutnät som bildar en modell. Extrudera Teknik där man ”drar ut” en 2D ritning till en 3D ritning. Booleansk operation Teknik där man adderar eller drar ifrån geometri från en modell till en annan för att skapa en önskad form. Material
3D material En färg eller bild i flera lager som läggs på 3d modellen för att simulera ett material från den verkliga världen. Kallas även: 3D textur. 3D textureringAtt lägga en yta på en 3D modell. 3D Scen
3D Scen Efter modellering och texturering sätts modellen in i ett sammanhang med andra 3D modeller. Den virtuella värld man bygger upp kallas för en 3D Scen. Kallas även: Virtuell värld. |
3D vy 3D vy – Beskriver det håll man ser 3D Scenen från: Framifrån, bakifrån, höger, vänster och topp vy. Ljus
Ljussättning Att belysa 3D Scenen och objekten med olika ljus typer.Spotlight En av många ljustyper som används i 3D Scenen. IES lijus Realistiska ljus ”profiler” från lampor i den verkliga världen. Detta gör att en lampa lyser på samma sätt i den virtuella världen. Camera
Kamera I den virtuella världen används kameror på samma sätt som i en tv studio eller film scen. Kamera vy Det håll kameran tittar åt. Detta motsvarar vyn för den slutliga bilden. Kamera vinkel Som vid fotografering talar vi om – normal, - tele och vidvinkel. Skärpedjup Fototerm som definierar hur djupt i Z led (se 3D koordinater) fokus skall ligga från ett värde till ett annat. Det man tittar på skall vara i fokus, inget annat. Skapar ofta en mycket realistisk effekt för interiörbilder. Render
Rendering Termen betyder ”att bygga upp en bild”. Detta är det sista steget i 3D visualiserings processen. Då läggs alla inställningar och värden in och en 3D bild beräknas fram. |